Průmyslové haly, velkosklady, velké stavby či rekonstrukce, to vše jsou místa, která se neobejdou bez jeřábu. Obvykle se každému z nás vybaví klasický vysoký jeřáb s dlouhým ramenem, který přenáší například na staveništi celé panely.

Tyto jeřáby jsou buď pojízdné, jelikož se zpravidla pohybují po nainstalovaných kolejích, nebo jsou zakotveny k zemi a v tom případě se jedná o jeřáby statické. Vedle pojízdných a statických jeřábů se ovšem používají i další typy, kterými jsou portálové, otočné a především mostové jeřáby.

Co jsou to mostové jeřáby

Setkáváme se s nimi převážně v průmyslových výrobních halách a u zastřešených velkoskladech například s kovovým materiálem, jako jsou roury, trubky, profily a další. Mostové jeřáby pokrývají obvykle celý prostor, nad kterým jsou postaveny. Pohybují se po jeřábové dráze vybudované pod střechou haly, mají velkou stabilitu a zatížení jeřábové dráhy je minimální. Rovněž minimální je také rozkmit přenášeného břemena, neboť lze nastavit rychlost svislého i podélného pohybu. Přenášená břemena jsou zdvihána pomocí řetězových či lanových kladkostrojů, které se ovládají prostřednictvím závěsného ovladače. Moderní typy mostových jeřábů lze ovládat i na dálku pomocí radiových vln.

Parametry mostových jeřábů

Jelikož jsou mostové jeřáby určeny převážně do výrobních hal, kde se používají k přenášení těžkých břemen v podobě materiálů a hotových výrobků, musí mít hala pevnou stropní konstrukci. Rozpětí těchto jeřábů bývá až 25 metrů, a to jak u jednonosníkových, tak u dvojnosníkových jeřábů.

Nejpodstatnějším parametrem je nosnost, která je u jednonosníkových 25 tun a dvojnosníkové unesou dokonce až 50 t. Pro tyto účely musí být zajištěna dostatečná pevnost, což je zaručeno válcovanými profily, které tvoří konstrukci mostových jeřábů. Nežádoucímu rozhoupání či rozkmitání přenášených břemen zabraňuje dvojrychlostní ovládání vybavené frekvenčním měničem otáček regulací rychlosti. Zde je další zajímavý článek o mostových jeřábech.